Voltride Magazín

5 tipov, ako správne jazdiť na elektrickej kolobežke

Ak si myslíte, že sa stačí na elektrickú kolobežku len postaviť a vyraziť, zadržte. Existuje totiž zopár pravidiel, ktoré je potrebné pre správnu techniku jazdy na elektrickej kolobežke dodržať.

max_blinker_article_spravny_postoj_elektrokolobezka_001

Je jedno, či ste vstúpili do sveta elektrických kolobežiek len nedávno alebo patríte medzi dlhoročných jazdcov. Vždy je dobré sa o správnej technike jazdy dozvedieť ešte viac. Možno zistíte, že ste celý čas jazdili nesprávne, nebezpečne, alebo ste kolobežku zbytočne namáhali.

Aby ste sa vyhli častým a drahým návštevám servisu, či snáď ohrozovali seba a ostatných účastníkov premávky, zhrnuli sme pre vás zopár základných pravidiel správnej techniky jazdy.

 

Ako na rozjazd?

Elektrické kolobežky už dávno nie sú len “presúvadlom” so slabým výkonom a nízkou maximálnou rýchlosťou. Dnes sa množstvo modelov dokáže rýchlosťou vyrovnať automobilom jazdiacim po meste.

Čo z toho vyplýva? Výkon elektrických kolobežiek, najmä pri prudkom rozjazde dokáže prekvapiť aj skúsenejších kolobežkárov. Ak po stlačení páčky akcelerátora nemajú na kolobežke správny postoj, môže prísť k veľmi nepríjemným chvíľkam.

Uveďme si klasický prípad: Na kolobežke stojíte s nohami tesne pri sebe, špičkami otočený do smeru jazdy. Tým sa automaticky znižuje vaša stabilita. A tak keď vás po prudkom rozjazde začne prevažovať dozadu, automaticky začnete ťahať za riadidlá a tyč riadenia.

To je ten najhorší možný scenár, aký môže nastať. Hrozí nielen, že kolobežka spod vás “utečie” a vy spadnete, ale tiež extrémne namáhate jej konštrukciu. Tyč riadenia totiž nie je stavaná, aby sa za ňu ťahalo hocijakým smerom. Výsledkom sú povolené uchytenia a spoje v skladacích mechanizmoch.

V našom servise patria práve povolené kĺby skladania či uchytenia tyče riadenia do nášľapnej plochy medzi jedny z najčastejších opráv. Ako sa teda nesprávnemu rozjazdu vyhnúť?

max_blinker_article_spravny_postoj_elektrokolobezka_002

Základ je správny postoj. Namiesto státia čelom v smere jazdy a s nohami pri sebe, zaujmite postoj s nohami bokom k smeru jazdy (podobne ako na snowboarde). Zároveň majte nohy širšie od seba a silnejšiu nohu, teda tú, ktorou sa odrážate pri rozjazde, majte vzadu. Na nej stojí celá váha a najviac pomáha udržať vašu stabilitu.

Telo ešte pred samotným rozjazdom nakloňte čo najviac dopredu. Týmto spôsobom bude aj po zrýchlení ťažisko vyvážené a vy nebudete mať tendenciu ťahať za riadidlá. Naklonený postoj treba udržiavať po celý čas zrýchľovania.

Vy sami sa budete počas akcelerácie cítiť bezpečnejšie, a zároveň budete mať kolobežku plne pod kontrolou. Nehovoriac o tom, že nezničíte jej samotnú konštrukciu.

max_blinker_article_spravny_postoj_elektrokolobezka_003

 

A čo brzdenie?

Prenášanie váhy po celej ploche kolobežky a následná zmena ťažiska. To je alfa a omega nielen správneho zrýchľovania, ale aj bezpečného brzdenia. Čo sa však pohybu vášho tela týka, v princípe platí presný opak ako pri rozjazde.

Zatiaľ čo ste počas akcelerácie ťažisko udržiavali posunutím tela dopredu, pri brzdení je potrebné presunúť váhu viac dozadu. Pravda je, že tento postoj vás bude lákať ťahať za tyč riadenia, a to ako dobre viete, nie je veľmi dobrá technika. Váha preto musí byť na prednej nohe.

Chápeme, že predstaviť si to môže byť pomerne krkolomné, no nebojte sa. Fyzika a kinetická energia vás budú počas brzdenia tlačiť vpred. Naváženie sa na prednú nohu, zatiaľ čo telom budete viac vzadu, by tak malo pôsobiť prirodzene. No len za predpokladu, že techniku postoja vykonáte správne.

max_blinker_article_spravny_postoj_elektrokolobezka_004

V prípade, že sa na brzdenie nepripravíte vaším postojom, budete automaticky tlačiť na tyč riadenia a namáhať ju viac než je vhodné. Navyše, pri kolobežkách s účinnými kotúčovými alebo hydraulickými brzdami hrozí, že sa na predok navážite až tak, že kolobežku postavíte na predné koleso.

Z takej pozície vedie už len malý krok, aby ste preleteli cez riadidlá. Ba čo viac, keď zadné koleso stratí kontakt s podkladom, značnete brzdiť len predkom a výrazne tým obmedzíte celkový brzdný účinok. Dobrzdiť pred prekážkou sa razom stane nemožné.

 

 

Dôležitý je aj postoj pri zatáčaní

Rozjazdy aj brzdenie máte už zvládnuté, no ani pri nich pravidlá správnej techniky jazdy nekončia. Ešte stále musíte zatáčať.

Ak máte skúsenosti s jazdou na bicykli či motorke, nakláňanie sa počas zatáčania pre vás nebude žiadna novinka. Rozdiel je len v postoji. V prípade, že vám je princíp nakláňania v zákrutách cudzí, objasníme vám to trochou jednoduchej fyziky.

Nech idete rýchlosťou hoci aj 10 kilometrov za hodinu, stále na vás pôsobí viacero síl, medzi nimi aj tá odstredivá. Čo to znamená v praxi? Predstavte si, že chcete odbočiť vpravo, a zatočíte len riadidlami. Kolobežka síce čiastočne naberie požadovaný smer, no vaše telo by odstredivou silou stále chcelo ísť vpred. Z kolobežky by vás razom vyhodilo.

max_blinker_article_spravny_postoj_elektrokolobezka_005

 

Práve tento efekt eliminujete nakláňaním a zákruty budete môcť jazdiť aj vo vyšších rýchlostiach. Teda za predpokladu, že náklon vykonáte správne. Ako na to?

Postoj s nohami za sebou, nie vedľa seba, zostáva stále rovnaký. Rukami riadidlá držíte pevne, no nie kŕčovito a neťaháte za ne. Teraz sa už len telom nakloniť na stranu, kam chcete odbočiť. Telo ideálne udržiavajte v rovnakom uhle ako je tyč riadenia. Zároveň predné koleso smeruje dopredu. A je hotovo.

Skúsenejší jazdci síce môžu telo nakloniť aj do väčšieho uhla, čím ešte zmenšia polomer otáčania, avšak to si vyžaduje skúsenosti a cit. Nebezpečnejší variant je väčšie naklonenie kolobežky oproti vášmu telu. Takto sa ľahko podšmyknú kolesá, kolobežka stratí priľnavosť a vy spadnete spolu s ňou.

 

Predvídajte

Dobrého kolobežkára z vás nerobí to, ako rýchlo dokážete jazdiť, ale to, ako dokážete vyhodnocovať situáciu okolo vás. Správna technika postoja pri brzdení vám bude nanič, ak začnete brzdiť neskoro.

V prípade predvídania a defenzívnej jazdy naozaj neplatí žiadne technické pravidlo. Všetky zásady totiž máte vo vašej hlave. Medzi ne patrí napríklad to, že uprostred obytnej štvrte plnej ľudí nebudete jazdiť 50 kilometrov za hodinu.

Predvídať je dobré nielen priamo počas jazdy, ale aj pred ňou. Ak napríklad predpoveď počasia hlási daždivé počasie, nechajte kolobežku doma. Vyhnete sa tým zvýšenému riziku pádu, ale aj závažnému poškodeniu kolobežky.

Vo finále sa stačí len plne sústrediť na jazdu a na situáciu okolo vás. Tým nebudete ohrozovať seba, ani okolitú premávku, keďže budete pripravený rýchlo zareagovať na hocijakú udalosť.

 

Bezpečnosť nadovšetko

Všetky vyššie spomenuté pravidlá a princípy majú jedno spoločné – bezpečnosť. Či ide o postoj pri rozjazde, pri brzdení a pri jazde v zákrutách alebo sledovanie okolitej situácie, zakaždým ide v prvom rade o to, aby ste šťastlivo dorazili do cieľa. Bez ujmy na sebe, ostatných na ceste, chodcov, ale aj vašej elektrickej kolobežky. 

Preto nie je žiadnou hanbou okoloidúcich upozorniť zvončekom či klaksónom, alebo pred križovatkou použiť smerovky.

Niekedy však ani tou najlepšou technikou a ostražitým sledovaním cesty nezabránite problémom. Preto je dôležité si vždy pred jazdou nasadiť aspoň prilbu. Verte, že ju pri prípadnom páde oceníte.

Ešte detailnejšie vysvetlené zásady správnej jazdy nájdete v Príručke kolobežkára.

Kategórie

Do košíka ste si vložili
Množstvo
Celkom
There are 0 products in your cart. There are 0 products in your cart.
Celkom (s DPH)
Pokračovať v nákupe